Patagonië - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Gijs&Xandra - WaarBenJij.nu Patagonië - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Gijs&Xandra - WaarBenJij.nu

Patagonië

Blijf op de hoogte en volg Gijs&Xandra

08 Maart 2015 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Vanuit San Carlos de Bariloche volgt hier deel twee van onze avonturen in Zuid Amerika. Dit zal gaan over de afgelopen 2,5 week die we volledig in (het zuiden van) Argentinië en Chili hebben doorgebracht, namelijk Patagonië.

Na ons tweede bezoek aan Buenos Aires vertrokken we, wederom met de bus (20 uur en we beginnen er al aan te wennen!), naar Puerto Madryn. Dit is een een stad die ligt aan de Atlantische kust (en dus aan het strand :D) en voornamelijk bekend is vanwege de enige aluminiumfabriek in Argentinië en vanwege het wereldberoemde natuurreservaat Peninsula Valdes. Oftewel vanwege de zeeleeuwen, de zeeolifanten, de pinguins, de orka's en in de winter zelfs walvissen. Helaas is het nu zomer dus de walvissen waren er niet. Wel hebben we een hele hoop andere dieren gezien (zie foto's). De orka's hadden vandaag helaas ook geen zin om even hallo te zeggen dus bekeken we die maar in het museum op een foto!

In de bus van Buenos Aires naar Puerto Madryn leerden we Dawelky kennen, die woonachtig is in Puerto Madryn en ons uitnodigde voor een lunch op zondag. Dit konden we natuurlijk niet weigeren (dat is namelijk niet beleefd:)) en zodoende zaten we zondags aan de late lunch (16.30 uur eten aan de rijst met kip). Heerlijk gegeten en het was erg gezellig.

Maandag hadden we nog een 'rust'dagje ingepland voordat we echt richting het zuiden zouden vertrekken. Gelukkig was de harde wind gaan liggen en hebben we de hele dag lekker aan het strand gelegen met ongeveer 32 graden! De volgende dag vlogen we namelijk door naar El Calafate.

Na een vlucht van ongeveer 2 uur landden we in El Calafate en meteen was duidelijk dat we echt in Patagonië zaten. Heel veel bergen, helder blauwe meren en sneeuw bovenop de bergen. Wat puur toeval was maar wel super leuk, was dat Brona en Dave precies dezelfde dagen in hetzelfde hostel hadden geboekt! Die vertelden ons over hun plannen en daar raakten we meteen enthousiast van.

De volgende dag hebben we meteen gedaan waarvoor we naar El Calafate waren gekomen, namelijk de gletsjer Perito Moreno bezoeken. Dit hebben we gedaan met een Minitrekking. Dit hield in: Transport naar de gletjer (80 km), uitzicht over de gehele gletsjer vanaf een loopbrug, een boottocht naar de gletsjer toe en een minitrekking van 1,5 uur over het ijs! Met name dat laatste was echt super. Met zes stalen pinnen onder onze schoenen beklommen we de gletsjer in groepen van ongeveer 20 mensen. Het leek wel gebroken glas waar je overheen liep en dat water wel degelijk blauw is was duidelijk te zien op de gletsjer. De minitrekking sloten we af met een whisky met ijs(van de gletsjer natuurlijk). Tijdens deze minitrekking leerden we Jennette en Mike uit Amerika kennen die op huwelijksreis waren. Later zouden we ze weer tegenkomen in Torres del Paine, Chili.

De dag na de minitrekking hebben we zelf een wandeling gemaakt in El Calafate en hebben we Flamengo's gespot. Gelukkig was het super lekker weer en hebben we ze nog gezien ook! Na deze 'rust'dag waarin we toch een flinke wandeling hebben gemaakt gingen we verder naar onze volgende bestemming: Torres del Paine, Chili.

Torres del Paine in Chili is een nationaal park dat bestaat uit bergen, gletsjers, meren en rivieren. Maar met de name de torens zijn het bekendste. Het park is voornamelijk bedoeld voor de echte avonturiers die dagen lang rondtrekken in het park en bivakkeren op de diverse campings. In Puerto Natales, waar we verbleven, werd een informatiebijeenkomst georganiseerd door heel toevallig een Nederlander. Na deze 1,5 uur durende bijeenkomst werd ons wel duidelijk dat wij een beetje buitenbeentjes waren bij al deze avonturiers. Er zaten zelfs mensen in de zaal die langer dan twee maanden in de natuur hebben doorgebracht. Wij dachten meer aan twee dagen waarvan we de nacht zouden doorbrengen in een Refugio (Chileens hostel). Tijdens deze bijeenkomst werd uitgelegd welke routes erg in trek waren in dit park. Met name de W route (5 dagen) was erg populair. Dit kon nog uitgebreid worden naar 10 tot 12 dagen. Wij hielden het dus bij twee dagen waarin we de zelf verzonnen U route hebben gelopen! Dit was niet zo avontuurlijk als de rest maar dit hield wel in dat we in twee dagen 22 km en 19 km hebben gelopen in de bergen. Dit was al zwaar genoeg voor ons. En dan liepen wij nog niet eens met een backpack vol eten, kampeerspullen en droge kleren.. Al met al een erg leuke ervaring in de Torres del Paine waarin we veel gelopen en gezien hebben en waarin we de laatste twee uur in de stortregen hebben gelopen om op tijd te zijn voor de laatste boot terug. Gelukig waren we na 4 uur op de boot en in de bus weer terug in Puerto Natales waar we lekker warm konden douchen en droge kleren aan konden doen.

Na dit avontuur in Torres del Paine zijn we meteen de volgende ochtend weer verder gegaan met onze reis naar El Chalten. Dit is een (klein) dorpje middenin de bergen waar eigenlijk weinig te beleven viel. Het dorpje is voornamelijk in dienst van alle backpackers en wandelaars die langskomen voor bijvoorbeeld de bekende Fitz Roy of de Cerro Torre. Er woonden dan ook maar 400 inwoners in het dorpje en dat was te merken ook. De supermarkten kwamen niet veel verder dan pasta, spaghetti of macaroni en het internet was via de sateliet nauwelijk te gebruiken. Ondanks dat het dorpje een paar jaar achter liep, hebben we ons weer prima vermaakt. In een prima hostel waarin we weer aardige mensen en stelletjes hebben leren kennen. Na onze wandelingen in Torres del Paine hebben we ondanks de blaren en pijnlijke voeten ook hier weer flinke wandelingen gemaakt. De eerste was naar de Fitz Roy, waarbij we de laatste kilometer recht omhoog moesten klimmen en de tweede was naar de Cerro Torre waarbij we een makkelijke wandeling zouden maken van 4 uur (20 km).

Al met al hebben we ons prima vermaakt in Patagonië met super mooie bergen, wandelingen en uitzichten. Het weer zat niet altijd even mee maar we hebben het nog redelijk droog gehouden gelukkig. Na deze wandelingen stond onze volgende busreis van 28 uur op de planning dus voldoende tijd om te herstellen!

Volgende stop: San Carlos de Bariloche!

• 08 Maart 2015 - 08:25

Laura:

Hoi Xan,

Super leuk om te lezen wat jullie meemaken en wat een gave foto's!

• 08 Maart 2015 - 10:23

Marjet:

Wat leuk om jullie ervaringen te mogen lezen. Lijkt me een super allemaal ! Prachtige foto's . Geniet ze ! X

• 08 Maart 2015 - 11:42

Hanneke:

Wow, dat ziet er heel wat beter uit dan die duiven waar wij naar zitten te kijken in de tuin.
    Geweldig! En jullie zijn pas een maand weg!! Mis jullie wel hoor.
    xxxx

• 08 Maart 2015 - 16:43

Delia:

super leuk om te lezen allemaal lieverds. Veel plezier nog! Xxxx